MITÄ KIROPRAKTIIKKA ON?

Kiropraktiikka

Hoidossa tavoitteena on ennaltaehkäisy ja toimintakykyvyn ylläpito, mutta kiropraktiikka auttaa myös akuuteissa ongelmissa, kuten iskias, selkäkipu, niskakipu, välilevyn pullistuma, säteilykipu, fasettilukko ja SI-nivelen toimintahäiriöt. Kiropraktinen manipulaatiohoito tapahtuu joko käsin, kiropraktisten instrumenttien tai hoitopöydän avulla.

Kiropraktiikan avulla ylläpidetään selkärangan ja ääreisnivelten liikkuvuutta ja hyvinvointia, sekä hermoston hyvää toimintaa.

Suomessa kiropraktisesta hoidosta ei saa KELA:n korvausta, mutta osa sairauskassoista ja yksityisistä vakuutuksista korvaavat hoitoa. Selvitä asia oman sairauskassasi/vakuutusyhtiösi kanssa.

kiropraktikko tampere tuomas kivistö
mitä kiropraktiikka on.

Kiropraktikko

Nykyään manuaalista hoitoa suorittavat useat, eritasoisia koulutuksia suorittaneet palveluntarjoajat. Kiropraktikon koulutus on kattavin manuaalisen hoidon asiantuntijakoulutus.

Kiropraktikon 5-vuotisen koulutuksen esikliininen vaihe kestää 2,5 vuotta ja se vastaa lääkärikoulutuksen vaatimuksia. Pääaineena ovat mm. anatomia, fysiologia, neurologia, patologia ja radiologia. Syventäviin opintoihin kuuluu mm. tuki- ja liikuntaelinten toiminnallisiin häiriöihin perehtyminen ja manuaaliset hoitotekniikat. Tutkintoon sisältyi myös kahden vuoden mittainen klinikkaharjoittelu.

Kiropraktikko voi hoitaa potilasta ilman lääkärin lähetettä ja kiropraktikon hoito on tutkitusti turvallista. Itse nautin kiropraktisesta käsittelystä jossain muodossa viikoittain.

Koska suurin osa kehomme jumituksista tulee omasta elämäntavastamme, toistuvista liikemalleista tai liikkumattomuudesta, suosittelen kaikille vilpittömästi säännöllistä kiropraktista huoltokäyntiä.

Tuomas Kivistö

Kiropraktiikan maisteri
Tampere

Kiropraktikko

Tuomas Kivistö

Kiropraktiikan maisteri
Tampere

Millaisia vaivoja näemme eniten?

Miten kiropraktiikka-käynti etenee?

Ensimmäiseen käyntiisi kuuluu sekä kiropraktinen tutkimus että kiropraktinen hoito.

Kiropraktinen tutkimus
Kiropraktinen hoito

Alkuhaastattelun jälkeen tutkiminen aloitetaan tapauskohtaisilla ortopedisilla ja neurologisilla testeillä. Niiden perusteella päätän voinko hoitaa vai tarvitseeko asiakas jotain muuta. Jos asiakkaalla on aiempia kuvia (MRI/röntgen) ja lausunnot, ne käydään läpi.

Seuraavaksi suoritetaan kiropraktinen selkärangan, SI-nivelten ja raajojen nivelten tutkimus, sekä lihasten hermotuksen testaus. Tässä tutkimuksessa paikannetaan ne varsinaiset toimintahäiriöt rangasta ja muualta, joita voin kiropraktisesti hoitaa. Näitä ovat tyypillisesti huonosti liikkuvat nivelet ja huonosti aktivoituvat lihakset. Usein nämä myös ovat ne kipeät kohdat, mutta eivät läheskään aina. Joskus kipeimmät kohdat löytyvät yliliikkuvien nivelten ympäriltä, joita hermosto yrittää tukea kiristämällä lihakset. Tällöin on entistä tärkeämpää löytää ja hoitaa toimintaketjussa huonoiten liikkuvat osat, vaikka ne eivät olisikaan kipeitä.

AJANVARAUS

Voit varata ajan suoraan verkkoajanvarauksesta